هدف اصلی والدین و معلمان، کمک به تنظیم خود فراگیران است. فراگیران خود تنظیم، در یادگیری ابتکار و استقلال نشان میدهند و انگیزه آنها برای یادگیری به وضوح در تلاش متعهدانهشان نمایان است. آنها در تلاشهای مداوم برای تکمیل تکالیف، علی رغم شکستها و موانع، تزلزل ناپذیر هستند. توجه و جدیت آنها در یادگیری نشان دهنده اشتیاق در دستیابی به موفقیت تحصیلی است. با تکمیل موفقیتآمیز تکالیف، این فراگیران تقویت لازم را به خودشان میرسانند و از طریق اسناد مناسب، خودکارآمدی را در خود افزایش میدهند.
خودتنظیمی شامل ابعاد متعددی از جمله شناخت (فراشناخت و توانایی اندیشیدن درباره اندیشه)، توجه (تمرکز کردن) و انگیزش (تمایل به پرداختن به سه مورد بالا) است. این چهار مؤلفه به هم وابسته هستند و شخصی که در یک حوزه مشکل داشته باشد، احتمالاً در حوزههای دیگر نیز مشکل خواهد داشت. همچنین، روشهای آموزشی برای هر یک از این چهار حوزه باید مشابه یکدیگر باشند و نحوه تعامل این مؤلفهها که به یادگیری منجر میشود، باید شناخته شود.
نظریه پردازش اطلاعات
یادگیری و حافظه موضوعات پیچیدهای هستند و تعداد زیادی نظریه درباره آنها وجود دارد. یکی از نظریههای مهم در حال حاضر، نظریه پردازش اطلاعات ۴ اسلاوین (۲۰۰۳) است که به توصیف چندین مؤلفه در سیستم یادگیری و حافظه میپردازد. باید توجه داشت که این مؤلفهها با یکدیگر هماهنگ هستند و جدایی یا مجزایی در مغز ندارند.