اهدای جایزه ملی کیفیت یکی از شیوه های رایج برای افزایش توجه به نهادینه سازی تفكر بهبود کیفیت جامع در سازمان هاست. این جوایز با شناسایی، انتخاب و معرفی شرکت های برتر، تعریف و گسترش مفاهیم تعالی سازمانی و تبادل اطلاعات، به عنوان روشی اثربخش در بهبود رقابت پذیری ملی، عمل می نماید. از دیدگاه سازمان ها، جایزه ملی کیفیت یک نوع اعتبار برای تقویت مزیت های رقابتی، شیوه های راهبردی است.
تعالی سازمانی
تغيير مقوله ای است که از زمان شروع خلقت، وجود داشته و همواره کانون مباحث و گفتگوها بوده است اما هرگز هیچ کس نتوانسته است در مقابل آن مقاومت کند مگر اینکه با آن همگام پیش رفته و از فرصت هایی که به دست آمده، نهایت استفاده را برده باشد تا در برابر تغییرات شکست نخورده و در جهان هستی باقی و اثرگذار بماند.
با هرگونه تغییری، سازمان قادر به ارایه بهترین و برترین محصول یا خدمات مطابق با خواست و نیاز مشتری باشد.